træningsrum

Bliv inspireret til et styrketræningsrum i hjemmet

Styrketræning er noget, man udelukkende foretager i et center, hvor man f.eks. har et månedligt abonnement. Eller behøver det egentligt at være sådan?

I dag er der gode muligheder for at købe lækkert træningsudstyr til hjemmet. På den måde kan du indrette dit helt eget styrketræningsrum i hjemmet.

Udstyr til hjemmefitnesscentret

Der findes mange muligheder, når du skal indrette et styrketræningsrum i dit hjem. Fordelen herved er, at du kan vælge at investere i lige præcis de træningsmaskiner og -redskaber, som du allerbedst kan lide.

Træningsbænk

En god idé er en træningsbænk. Træningsbænken har et væld af anvendelsesmuligheder og er derfor klart at foretrække, når du skal indrette dit eget fitnesscenter i hjemmet.

En træningsbænk er karakteriseret ved, at den kan bruges til at træne mange forskellige muskelgrupper. Dette skyldes blandt andet muligheden for at regulere højde mm.

Skal du f.eks. træne dine mavemuskler, så kan du regulere bænken, således at den står skrå. Ved at udføre mavebøjninger på den skrå bænk får du en meget effektiv træning af såvel øvre som nedre mavemuskler.

Håndvægte

Et godt supplement til træningsbænken er desuden håndvægte. Disse åbner op for gode styrketræningsmuligheder. F.eks. kan du sætte træningsbænken i en oprejst position, mens du på kontrolleret vis fører armene op og ned, alt imens du har dine træningsvægte i hænderne.

Udover de nævnte træningsmuligheder, er der mange flere øvelser, som er gode at udføre på en træningsbænk samt med håndvægte. Kombinationen af de to træningsredskaber gør det let at lave såvel maveøvelser som armøvelser samt ben- og rygøvelser.

Cardio-udstyr

Såfremt du ønsker at indrette et hjemmefitness, er det også en god idé at investere i mindst én cardio-maskine. Dette kan f.eks. være et løbebånd, en romaskine eller en motionscykel.

For det første er det nødvendigt inden enhver styrketræningssession, at musklerne er ordentligt varmet op. Kun på den måde kan du forebygge overbelastningsskader, forstrækninger mm.

En motionscykel eller en af de andre nævnte cardiomaskiner, er rigtig effektiv til at få musklerne varmet op inden for en overskuelig tid. Brug f.eks. 20 min. på at få musklerne varme, hvorefter du kan gå videre til at styrke musklerne med styrketræningsudstyret.

Udover at benytte cardio-udstyret til opvarmning, så er det også en rigtig god måde at restituere på. Efter opvarmning samt styrketræning kan det altså være en stor fordel lige at gå 10 min. på et løbebånd eller køre langsomt og uden belastning på en motionscykel.

Ved at nedvarme på denne måde, hjælper du mælkesyren ud ad kroppen, hvilket betyder, at du mindsker risikoen for muskelømhed de efterfølgende dage samt restituerer hurtigere.

Det er desuden ganske fornuftigt at kombinere styrketræningssessioner med cardio-træninger. Én dag om ugen kan det således være en god idé at skifte styrketræningen ud med en cardio-træning. På den måde sørger du for at variere din træning, hvor du både styrker muskler samt forbedrer dit kredsløb.

Fordele ved et styrketræningsrum i hjemmet

Der er flere fordele ved at vælge at indrette et styrketræningsrum i hjemmet. Den primære fordel er, at du selvfølgelig ikke skal ud ad døren hver gang, at du skal træne.

Mange mennesker har en god intention om at træne i fitnesscenter, men kommer aldrig afsted, måske fordi der er for langt, og man ikke lige orker efter en lang arbejdsdag.

Med et styrketræningsrum i hjemmet er der ingen undskyldninger. Du kan til enhver tid tage 30 min. på romaskinen eller et par sæt på træningsbænken. Tilgængeligheden til styrketræningsudstyret kan forhåbentligt blive medvirkende til, at du faktisk får trænet meget mere, end du ellers ville have gjort.

Så har du et ledigt rum i hjemmet, kan du med fordel overveje et hjemmefitnesscenter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *