sover du godt nok?

Din guide til en bedre nattesøvn

Denne artikel er sponsoreret 

Døjer du lige som en stor andel af den danske befolkning af søvnbesvær? Måske du føler dig rastløs, har ondt i kroppen eller har det for varmt eller for koldt. I denne artikel deler vi vores bedste råd der kan være med til at fremme en bedre nattesøvn. På den måde kan du igen tage kontrollen over din søvn og genvinde overskud og friskhed i din hverdag. 

Den rette pude 

Komforten for vores hoved, nakke og ryg er noget af det vigtigste når vi kan finde til ro og ikke mindst have en lang nat fuld af dyb søvn. Det er forskelligt fra person til person i hvilken stilling man finder det mest behageligt og naturligt at sove. Netop af denne grund findes der hovedpuder til ethvert behov og ønske. Måske skal du skifte din flade hovedpude ud med en nakkepude, eller måske har du tværtimod brug for en lavere pude. Du kan med garanti for gode råd og vejledning i de fleste forhandlere af hovedpuder, så du finder den rette pude for dig. 

Ikke for koldt og ikke for varmt 

Temperaturen i dit soveværelse kan have stor indflydelse på om du kan falde ordentligt til ro og i søvn, men påvirker også udbyttet og kvaliteten af din søvn. Du skal for guds skyld selvfølgelig ikke fryse, men lidt frisk luft i dit soveværelse kan for mange være rigtig rart. Hvis du er typen der fryser om natten kan et par strømper gøre en enorm forskel for hele din kropstemperatur, – prøv selv!

Pak mobilen væk

Du har sikkert hørt det før. Din telefon og din computer er ikke søvnens bedste venner. Det blå lys skærmende udsender har nemlig en hæmmende effekt på produktionen af søvnhormonet melatonin, som får dig til at føle dig naturligt træt. Derfor anbefales det at man min. en time inden sengetid lægger mobilen fra sig. Læs i stedet en god bog inden sengetid. 

Lysniveauet 

Der er også hjælp at hente ved at gøre sig nogle overvejelser om hvorvidt man har den mest optimale belysning i sit soveværelse. Udskift de skarpe pærer og blåligt lys med pærer der udsender et mere blødt og rødligt lys. Du kan også med fordel installere en lysdæmper, der kan sikre et tilpasset lys både morgen og aften. 

Drop kaffen 

Hvis du absolut vil have en kop aftenkaffe så vælg et koffeinfrit alternativ, selvom du måske ikke normalt kan mærke koffeins virkning, hæmmer det din naturlige træthed og du vil blive mere kvik. Det samme gælder også for te, hvor du bør undgå tein inden sengetid og gerne min to timer inden. 

Her gav vi dig vores bedste tips og tricks der kan hjælpe dig på vejen mod en bedre og mere kvalitetsfuld nattesøvn. Vi håber rådene vil kunne hjælpe dig.
Så er der ikke andet tilbage en at sige: “Sov godt” 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *