Ligesom resten af verden er danskerne vilde med dansk design

Dette indhold er sponsoreret

Har du oplevet det, hvor du er ude at rejse i udlandet og pludselig får øje på et velkendt dansk designikon? Det er der mange, der har. Verden er nemlig vilde med dansk design, og bølgen af anerkendelsen fra udlandet ser ikke ud til at være aftagende. Tværtimod fortsætter efterspørgslen på den danskproducerede kvalitet og det formfuldendte nordiske design. Tendensen er mærkbar hos de danske producenter, som i lige så høj grad glæder sig over danskernes egen købelyst, når det kommer til den danske kvalitet. Så hvis du i dit hjem har enkelte eller flere personlige ejendele med et dansk stempel i bunden, er du med på en verdensomspændende trend.

Dansk design fra top til tå

De sidste 100 år er danske designere blevet efterspurgt i udlandet, og i begyndelsen var det særligt indretning i form af møbler og belysning, der hittede stort. Her er der tale om de store klassiske ikoner såsom Arne Jacobsen, Børge Mogensen og Hans Wegner.

I dag er det i lige så høj grad populært at iføre sig dansk designet tøj og Danske smykker. Her ser man på samme måde, hvordan det nordiske formsprog samt kvalitet og kreativitet kommer til udtryk igennem designeres materialevalg og håndværksmæssige udførelse. Herfor siges det ofte om dansk design, at øjet hurtigt genkender dets unikke verdenskendte udtryk selv på meget lang afstand. Når du ifører dig dansk design, hvad end det er tøj, sko eller smykker, vil du med stor sandsynlighed mærke en helt særlig kobling mellem æstetik og kvalitet, som den helt særlige opskrift på succes.

Nyt og klassisk dansk design i dit tv

Selv i fjernsynet eller på streamingtjenester er vi danskere vilde med at se, hvordan de danske verdenskendte produkter tegnes, produceres, sælges, købes og endda videresælges til købelystne kunder i- og uden for Danmark. Populære danske tv-programmer såsom DR’s programserie i to sæsoner “Danmarks næste klassiker” eller TV2-serien “Auktionshuset” i seks sæsoner om Bruun Rasmussens auktionshus i København afslører høje seertal og stor interesse for både produktion og prissætningen af danske designs. Måske er det nysgerrigheden for at aflure opskriften på den næste danske designsucces, der får mange danskere til skærmen i DR’s programserie. Og når der er kamp om det højeste bud på en dansk designet auktionsgenstand hos Bruun Rasmussen, er det sandsynligvis spørgsmålet om, hvor meget dansk design kan koste, og om prisen kan blive ved med at stige, der optager den danske seers interesse i programmet. I hvert fald er der i begge tilfælde tale om, at tendensen til danskernes interesse i dansk design afspejler sig i det, vi ser i tv.