Når snakken falder på dansk design og danske designfirmaer, så har man det som regel med kun at have fokus på de nyeste skud på stammen. Det er gerne dem, der laver de mest abstrakte produkter, og som sætter nye standarder for, hvordan man også kan designe en ny stol, salt og peberkværne eller noget andet traditionelt, som designere gerne kaster sig over, når nye produkter skal på bordet.
Mange har en tendens til at glemme de lidt ældre designfirmaer, der stadig holder skuden oven vande, og som ikke har i sinde at lade sig slå ud af de nye spillere på markedet lige foreløbig. Selvom det kan virke lidt kedeligt at kigge på produkter fra firmaer, der har kørt den samme stil i 100 år eller mere, så betyder det ikke, at de ikke kan overraske og stadig ramme noget, som der går lige i hjertet på danskerne.
Eva Solo er et klassisk eksempel
Et godt eksempel på en virksomhed, der har eksisteret i mange år, og som stadig år for år kommer med nye produkter på markedet, er danske Eva Solo. De har eksisteret siden 1913, og i lang tid har de stået for at udvikle nye designs til de små danske hjem, og næsten alle kreationer er blevet tage imod med kyshånd.
Det er ikke for sjov, at mange af deres produkter står på forreste række i isenkræmmerne og storcentrene, og størstedelen af danskerne vælger da også stadig det gode gamle mærke, når julegaverne eller fødselsdagsgaverne skal i hus.
Grunden til, at et designfirma som Eva Solo kan blive ved med at følge med på det hårde marked, er blandt andet, at de følger med tiden. De kæmper for at lave innovative løsninger hele tiden, og de lader sig ikke bare lulle i søvn på sidste års eller sidste årtis succeser. Det er en af de ting, der gør, at de kan blive ved med at sælge produkter til danskerne.
Sov i timen og bliv sat af
Der har igennem tiden været danske designfirmaer, der ikke har kunne følge lige så godt med feltet, som Eva Solo eksempelvis har. Og hvis man sover i timen i den lynhurtige designbranche, så skal der ikke meget til, før man bliver hægtet af og efterladt bagved.
De enkelte designfirmaer, der har kunne klare sig igennem 100 år eller mere, er alle nogle, der har været omstillingsparate og klar på at følge med tidens trends. Eva Solo bliver eksempelvis ikke ved med at lave de samme succeser fra 1970’erne den dag i dag. De laver produkter anno 2015, og de vil formodentlig blive ved med at innovere sig selv hvert eneste år. Det er hemmeligheden til succes i den danske designbranche.
Selvfølgelig kan det være en udfordring for firmaerne at blive ved med at være nytænkende, men det er nu engang præmissen for at få succes inden for designverdenen. Kan man ikke hele tiden udvikle sig, så kan man heller ikke blive ved med at have plads på første parket i butikkerne. Og det har Eva Solo jo stadig, så et eller andet må de jo gøre rigtigt.